Logo Pit

Parkstad CultuurWeb laat jou kennismaken met partners van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) in de regio. Zoek gericht naar een culturele partner of laat je verrassen. Handig als leerkracht, icc’er of culturele instelling!

Judith Brosky/Spirit

Als dansdocent sta ik graag voor een groep. Met name de interactie met mensen en de diversiteit van het werk vind ik erg fijn. Na mijn afstuderen aan HBO Fontys Dansacademie te Tilburg ben ik gaan lesgeven bij diverse Limburgse amateur balletscholen. Daarna heb ik 5 jaar mijn eigen balletstudio gehad. In deze 5 jaar merkte ik dat ik meer wilde dan alleen het geven van danslessen. Dit gevoel werd versterkt nadat ik een educatief dansproject, in opdracht van het Nationale Ballet te Amsterdam, had gegeven. Hierna ontstond een verrassende en inhoudelijke ommekeer van mijn werken als dansdocent. Lag eerst de nadruk op het frontaal lesgeven, nu wilde ik meer dan alleen dat; ik wilde creëren, ik wilde uitdagen en ieder kind in staat stellen om zijn of haar eigen fantasie te gebruiken en dit in beweging en dans te uiten. Intensief bezig zijn met jezelf maar ook met elkaar. Het sociale aspect speelt namelijk ook een grote rol; laat de kinderen nadenken over hoe ze met elkaar omgaan. Heel fijn om te zien dat het zelfvertrouwen van een kind groeit en dat er, als het ware, een ontdekkingsreis binnen in het kind zelf ontstaat. Dat ik, door middel van mijn dans-/bewegingsprojecten, deze kinderen hierbij kan helpen en stimuleren, ervaar ik als een cadeau.

Deze innerlijke ontdekkingsreizen zijn uiteraard niet alleen voor kinderen. Ook volwassenen help ik hierbij graag op weg. Denk hierbij aan projecten voor zangkoren, teambuilding sessies, dansworkshops voor leerkrachten, choreografie voor musicals, etc.

Ik merk dat mijn manier van lesgeven als fijn ervaren wordt, geen 'out-of-the-box'-denken maar 'out-of-your-box'-denken.

Waarvoor kunnen scholen hier terecht?

Ik ontwikkel en verzorg dansprojecten op maat waarbij schoolthema's worden vertaald in dans-/beweging workshops (denk aan de kinderboekenweek, feestthema's etc.). Daarbij zijn de leerlingen vakoverstijgend bezig door zelf een actieve rol te vervullen.

Daarnaast laat ik leerkrachten middels mijn workshops ervaren dat ze zelf, op hun manier, direct aan de slag kunnen met dans en beweging.

Wat ervaren kinderen bij een bezoek aan jouw instelling?

Enkele kreten zijn:

plezier, actie, energie, beweging, uitdaging, fantasie, samenwerken, inspiratie, oplossingen verzinnen, leren kijken naar anderen, verbazing.

Wat is jouw expertise of specifieke kwaliteit?

Ik maak dans als kunst toegankelijk voor iedereen. Dit doe ik op een plezierige en stimulerende manier. Het kan meegenomen worden in je verdere ontwikkeling als mens, wie of wat je ook bent!

In huis: de leerling als maker Met de culturele omgeving: de leerling als deelnemer Reflecterend vermogen Creërend vermogen Onderzoekend vermogen Muziek Dans Drama & Theater PO onderbouw PO bovenbouw School Theater Dansstudio Kunstatelier Muzieklokaal