De afgelopen jaren ontwikkelde Pit Cultuurwijzer samen met culturele partners lesbrieven. Op basis van de vermogens onderzoeken, creëren en reflecteren en de diverse kunst disciplines zijn deze lesbrieven ontwikkeld.
Hier vind je verschillende lesbrieven die jou en je leerlingen uitdagen om aan de slag te gaan met kunst en cultuur. Deze lesbrieven zitten boordevol creativiteit met verschillende disciplines en doelen, dus voel je vrij en gebruik ze in je klas!
4 - 6 jr / Maak van je klas een museum met oude en bijzondere voorwerpen die leerlingen zelf meenemen.
9 - 12 jr / Ga met elkaar het gesprek aan over kleine scenes die leerlingen met elkaar spelen en leer zo meer over elkaar en over burgerschap.
7 - 12 jr / Samen met je leerlingen ga je aan de slag met beeldende technieken om kunst te maken, waarbij de natuur en lokale omgeving zorgen voor de basisingrediënten.
6 - 9 jr / Lees met je leerlingen het boek 'De gekko en de havik' en bespreek samen alle dieren die aan bod komen. Gebruik dan jullie fantasie en teken het állergevaarlijkste dier ter wereld.
8 - 12 jr / Bij het boek ‘Raaf en Papegaai naar het land van de rijzende zon’ kunnen jullie een aantal toffe experimenten uitvoeren waarbij de koppeling met WO-thema's gelegd kan worden.
9 - 12 jr / Samen met je leerlingen ga je ontdekken hoe krachtig beelden kunnen zijn door een tekst niet met letters te schrijven, maar door simpele tekeningetjes te gebruiken.
6 - 9 jr / Ga met je leerlinge naan de slag met sketchnoting. Wat kun je allemaal tekenen als je alleen basisvormen gebruikt? Creativiteit gegarandeerd.
9 - 12 jr / Ontdek meer over het schilderij de Nachtwacht en win de quiz! Deze lesbrief hoort bij het boek 'De ondergrondse Rembrandt' van Manon Berns.
4 - 6 jr / Samen gaan jullie vliegen, geluiden maken, dingen uitbeelden en gebruiken jullie je fantasie!
9 - 12 jr / In deze opdracht creëren jullie een eigen Jabbertalk; een verzonnen nonsens taal die niet bestaat.
9 - 12 jr / In deze muziekopdracht gaan jullie de titelsong van Ghostbusters leren spelen op een Boomwhacker.
9 - 12 jr / Ontdek met je leerlingen hun eigen kleurenpallet en maak met een persoonlijke symbool een schilderij. Zo zetten jullie zintuigen om in kleur!
6 - 9 jr / We maken een schilderij met behulp van stempels van afvalmaterialen. Het afval is geen afval maar materiaal om te hergebruiken.
6 - 9 jr / In deze tekenopdracht staan cirkels centraal. Hoe verdeel je een cirkel in stukken? Moeten dat altijd ‘gelijke’ stukken zijn? Bij deze opdracht mag je afkijken, wat leidt tot nieuwe ideeën!
6 - 9 jr / Ga aan de slag met letters. Eerst van klei, daarna gemaakt van lichamen. Kunnen letters bewegen? Kun je er dan andere letters van maken? Of een woord of zin?
6 - 9 jr / Laat je leerlingen eens op een andere manier kennismaken met boeken die ze zelf misschien niet snel zouden kiezen. Dit doe je met behulp van een boekenkring, een mindmap en een boekensushi.
4 - 6 jr / Samen gaan jullie zingen in een kring. Maar niet zomaar, want zitten op je stoel klinkt anders dan staan vóór je stoel, of zelfs staan óp je stoel. Dit vergt een hoop concentratie maar is ook erg leuk!
4 - 6 jr / In deze opdracht gaan jullie klei wezentjes creëren en gebruiken fantasie om deze creatie verder te vormen. Ga met je leerlingen op ontdekkingsreis in de wereld van hun fantasie!