Logo Pit

Parkstad CultuurWeb laat jou kennismaken met partners van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) in de regio. Zoek gericht naar een culturele partner of laat je verrassen. Handig als leerkracht, icc’er of culturele instelling!

Stichting Filmhuis De Spiegel

Filmhuis De Spiegel is al 30 jaar hét filmhuis van Heerlen en sinds 2019 gesitueerd in het iconische Royal Theater aan het Maankwartier. Wij gebruiken film om mensen bij elkaar te brengen, om je blik te verruimen en om je aan het denken te zetten. Over grote en kleine thema’s, over cultuurverschillen dichtbij en ver weg’. Wij maken cinema toegankelijk voor iedereen. Filmhuis de Spiegel is een thuishaven voor filmliefhebbers en filmprofessionals in Heerlen en de Euregio. Een plek waar iedereen altijd welkom is. Een plek waar je even uit de realiteit van alledag kan stappen, of juist een spiegel voorgehouden wordt. Daarnaast bieden we een ontmoetingsplek van grootstedelijk niveau om mensen samen te brengen en een statement voor de stad te maken.

Waarvoor kunnen scholen hier terecht?


Educatie bij Filmhuis De Spiegel

Kinderen en jongeren groeien op in een door beeld gedomineerde wereld. Ze kijken, delen en maken beelden. Maar hoe hiermee om te gaan? Hoe maak je kinderen bewust van de invloed van beelden op hun dagelijks leven? Door ervoor te zorgen dat het kritische kijkers, delers en makers worden. We helpen je graag op weg met ons educatieve aanbod voor primair en voortgezet onderwijs. Waarin kinderen en jongeren bewust leren kijken en maken. We bieden films aan die nieuwe werelden, andere culturen en andere meningen laten zien. We gaan er over in gesprek en in onze workshops gaan kinderen en jongeren zelf aan de slag als filmmaker.


Kijken.

Binnen schooltijd is het mogelijk om het filmhuis te bezoeken voor schoolvoorstellingen. Samen met onze educatieve medewerker kun je een voorstelling op maat uitkiezen. We geven advies en denken met je mee over of de filmkeuze passend is bij leerlijnen of thema’s. Onze schoolvoorstellingen gaan altijd gepaard met een activiteit, een inleiding of nagesprek passend bij de film. Bijvoorbeeld door lokale filmmakers in gesprek te laten gaan met de leerlingen. Onze filmzaal is ook beschikbaar voor de vertoning van eigen schoolprojecten.


Delen.

Ga met elkaar in gesprek over de film of het thema. Leer je mening of ervaring over de film delen. Wat zie je precies in de film? En wat doet dit met je? We faciliteren deze gesprekken bij de schoolvoorstellingen en kunnen lesmateriaal (lesbrieven e.d.) verzorgen. Film kijken kan zo al op school beginnen.

Deze programma’s zijn geschikt voor PO, VO, MBO en HBO.


Maken.

STOP-MOTION WORKSHOP
Basic; voor primair onderwijs; leeftijdsdoelgroep 7 t/m 9 jaar.
Vertel zelf je eigen beeldverhaal, breng jouw tekeningen, kleiwerk of het speelgoed tot leven in jouw magische film. Hoe maak je een goed begin, midden en einde en hoe maak je een verhaal met een plot?

Deluxe; voor primair onderwijs; leeftijdsdoelgroep 9 t/m 13 jaar; voor groep (6,) 7 en 8 primair onderwijs en brugklassen voortgezet onderwijs.
Vertel zelf je eigen beeldverhaal, breng jouw tekeningen, kleiwerk of het speelgoed tot leven in jouw magische film. Verander het plot, verander het einde of verander het genre.

Wat kunnen kinderen ervaren bij jou/ jouw instelling?


Beleven

De leerling exploreert met een open blik de wereld van film en filmcultuur. Hij stelt zich ontvankelijk op t.o. verschillende soorten films, filmmakers en manieren waarop film wordt gemaakt. Er wordt een bewuste keuze voor een film gemaakt en de manier waarop de film wordt beleefd.

Verwoorden

De leerling leert zijn eigen waarneming bewust en doordacht te verbinden d.m.v. taaluitingen die gedachten en gevoelens kunnen verwoorden door goed te luistern naar woorden van de leraar en de medeleerlingen. Dialoog en vraaggesprek zijn belangrijke middelen.

Onderzoeken

Door gericht te kijken en luistern onderzoekt en analyseert de leerling middelen en technieken die de filmmaker inzet om een concept in beeld en geluid uit te drukken, een verhaal te vertellen, en ideeën, gevoelens of gedachten vorm te geven.

Reflecteren

De leerling leert de taal van de eigen waarneming te verbinden aan het onderzoek en weet de film de interpreteren en waarderen. Hij leert zich mentaal en emotioneel wendbaar te verhouden tot verschillende soorten films en ontwikkelt een eigen smaak.

Creëren

Hier gaat het om het ontwikkelen van het artistiek-creatief vermogen van de leerling door vanuit de verbinding vanuit de eigen belevingswereld en professioneel gemaakte films een filmidee te bedenken en uit te voeren.

Wat is jouw expertise of specifieke kwaliteit?

Wij gebruiken film om mensen bij elkaar te brengen, om je blik te verruimen en om je aan het denken te zetten. Over grote en kleine thema’s, over cultuurverschillen dichtbij en ver weg’. Wij maken cinema toegankelijk voor iedereen. Filmhuis de Spiegel is een thuishaven voor filmliefhebbers en filmprofessionals in Heerlen en de Euregio.

Reflecterend vermogen Creërend vermogen Onderzoekend vermogen Film PO onderbouw PO bovenbouw VO Leerkrachten/docenten Buiten school