Logo Pit

Parkstad CultuurWeb laat jou kennismaken met partners van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) in de regio. Zoek gericht naar een culturele partner of laat je verrassen. Handig als leerkracht, icc’er of culturele instelling!

D'O studio-gallery

Culturele broedplaats waar kunst, natuur en wetenschap samenkomen, duurzaamheid en eigenzinnigheid centraal staan, waar ambacht en innovatie elkaar versterken, waar nieuwsgierigheid gevierd wordt en kennis gedeeld.

Fine Art Gallery, maar ook een experimentele speeltuin, met kunstenaars, ontwerpers, makers, denkers, die naast het produceren van werk van hoge kwaliteit ook duurzaamheid, authenticiteit en circulariteit vieren, die zich vernieuwend durven te verbinden met materie en het verhaal verkennen. Die de status quo uitdagen. Die technieken doen herleven en / of experimenteren met materiële evolutie, die verandering initiëren.

Creativiteit combineren met onderzoek, natuur en wetenschap; Dorieke Schreurs, oprichter en eigenaar van D’O is gespecialiseerd in natuurlijke kleurpigmenten en denken en werken binnen circulaire systemen. De focus op duurzaamheid en cradle to cradle-processen zorgt ervoor dat haar werk meer en meer verweven raakt met andere disciplines in de creatieve industrie en daarbuiten.

Beleven en onderzoekend leren. Nieuwsgierigheid aanwakkeren en kennis delen staan centraal in een zeer divers educatief aanbod. Materiaal, duurzaamheid, authenticiteit, circulair denken en werken staan centraal. Vak technieken worden weer tot leven gebracht, en innovatief materiaalgebruik wordt gestimuleerd. Samenwerking met culturele instellingen, gastcolleges voor (kunst)academies over circulair denken en werken binnen de culturele sector, maar ook een uitgebreid aanbod aan lesprogramma’s voor het basis en vervolgonderwijs.


Waarvoor kunnen scholen hier terecht?

Als vakdocent is dat het ontwikkelen en uitvoeren van het lesprogramma. Verder werk ik graag met scholen die vragen hebben over materiaalgebruik, zoals ‘Hoe kunnen we meer natuurlijke materialen gebruiken?’. Dat vind ik interessant. Zeker als dat vakoverstijgend kan worden ingezet. ‘Beeldend’ kan dan wel een aparte les zijn, maar dan moet het aansluiten bij andere bestaande thema’s, zodat het versterkend werkt.”

Wat kunnen kinderen ervaren bij jou/ jouw instelling?

Ik ben geen knutseljuf, het is een vak dat waardevolle kennis biedt. Door ‘beeldend’ vakoverstijgend in te zetten kun je kennis op een andere manier bijbrengen, en zo kinderen helpen die bijvoorbeeld cognitief minder sterk zijn.

Je ziet dat dat werkt, kinderen krijgen de informatie op verschillende manieren aangereikt. Ze hebben dan haakjes om iets wat ze bij geschiedenis of aardrijkskunde leren, aan op te hangen. Ze zijn in de ervaring gedoken, in plaats van alles uit een boekje te leren. En dat beklijft.”

Wat is jouw expertise of specifieke kwaliteit?

Duurzaamheid in de breedste zin van het woord. materiaalkennis, circulariteit, vakoverstijgend denken en werken.

Reflecterend vermogen Creërend vermogen Onderzoekend vermogen Beeldende kunst PO onderbouw PO bovenbouw Leerkrachten/docenten Binnen school