Logo Pit

Parkstad CultuurWeb laat jou kennismaken met partners van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) in de regio. Zoek gericht naar een culturele partner of laat je verrassen. Handig als leerkracht, icc’er of culturele instelling!

Philzuid

Philzuid is een symfonieorkest met 107 professionele musici: strijkers, hout- en koperblazers en slagwerkers. Muziek van bekende componisten als Mozart, Beethoven, Tsjaikovski of Dvorák spelen we net zo graag als muziek van componisten van nu. Vaak geven we concerten in een gewone concertzaal, maar soms zijn we op bijzondere locaties te vinden waar je onze muziek op een heel andere manier kunt beleven. Elk seizoen geeft Philzuid concerten rond feesten als Kerst, Carnaval en Pasen. In juni kun je ons, misschien wel bij jou in de buurt, beluisteren bij de HaFa-concerten, een samenwerking tussen het orkest en enkele harmonieën en fanfares.

Trots zijn we op ons veelzijdige educatieve programma, waar je voor je school altijd wel iets van je gading kunt vinden. Door te investeren in het maken van muzikale voorstellingen, door de inzet van onze musici en door onze aandacht voor aantrekkelijk en toegankelijk digitaal lesmateriaal behoort het educatieaanbod van Philzuid tot het beste van de Nederlandse orkesten.

Waarvoor kunnen scholen hier terecht?

Philzuid biedt bijzondere muzikale activiteiten aan voor alle duo-leerjaren van het primair onderwijs. Van een overweldigend concert van het hele orkest in de concertzaal, tot een intieme muzikale voorstelling van een klein ensemble op school of een actieve workshop in de klas. Heb je vragen of is er op school een speciale gelegenheid waarvoor we een bestaand project moeten aanpassen? We denken graag met je mee.

Wat ervaren kinderen bij een bezoek aan jouw instelling?

De magie van live gespeelde muziek ervaren, daar gaat het om! Leerlingen ervaren live muziek in verbinding met een andere discipline, waarmee we de verbeeldingskracht van leerlingen stimuleren. De voorstellingen sluiten aan bij maatschappelijke thema's en de onderwerpen van het sociaal-emotionele onderwijs. Leerlingen leren niet alleen over muziek, instrumenten en het orkest maar ook over wat de muziek met je doet, de emoties die je ervaart en over samenwerken en doelgericht werken. Leren kan ook buiten de schoolmuren.

De muzikale voorstellingen hebben een sterke receptieve component en prikkelen de fantasie en dagen de creativiteit uit. Ook participatie is belangrijk. In zowel de voorstellingen als het voorbereidende digitale lesmateriaal komt creëren, reflecteren en onderzoeken op verschillende niveaus terug. De muzikale voorstellingen zijn van nature receptief en prikkelen daardoor ook de fantasie van de leerlingen.

De voorstellingen van Philzuid sluiten aan bij de kerndoelen muziek voor het primair onderwijs. Daarnaast werken we met De Cultuur Loper, culturele competenties en 21ste eeuwse vaardigheden. De doelen staan per project beschreven op onze website.

Wat is jouw expertise of specifieke kwaliteit?

Onze expertise is de muziekbeleving van leerlingen. Deze wordt nog betekenisvoller als het concertbezoek deel uit maakt van de totale muzikale ontwikkeling van de kinderen, zowel binnen- als ook buitenschools. Philzuid investeert daarom graag in het werken in een grotere muzikale keten: de leerlingen komen, voorbereid op school met het digitale lesmateriaal, naar de voorstelling. Door aanvullende activiteiten van de muziekschool of muziekvereniging in de buurt, krijgt deze concertervaring meer betekenis. De voorstelling van het orkest hoeft in deze keten niet altijd het eindpunt te zijn, maar kan ook als vertrekpunt dienen om te verwonderen, te voeden of te inspireren.

Reflecterend vermogen Creërend vermogen Onderzoekend vermogen Muziek PO onderbouw PO bovenbouw VO Binnen school Buiten school