Logo Pit

Parkstad CultuurWeb laat jou kennismaken met partners van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) in de regio. Zoek gericht naar een culturele partner of laat je verrassen. Handig als leerkracht, icc’er of culturele instelling!

Marres, huis voor hedendaagse cultuur

Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur is hét huis voor hedendaagse cultuur in Maastricht, gevestigd in een monumentaal herenhuis midden in het historische centrum. Met een breed programma van eigentijdse tentoonstellingen en educatie en uiteenlopende evenementen en activiteiten, hoopt Marres een maatschappelijke ontmoetingsplek te zijn voor iedereen.

Waarvoor kunnen scholen hier terecht?

Docenten en leerkrachten kunnen met klassen een bezoek brengen, leerlingen kunnen zelfstandig komen en Marres brengt daarnaast projecten naar scholen toe. Ook ontwikkelt Marres samen met scholen en kunstenaars programma’s op maat rondom artistiek onderzoek en creativiteit in het klaslokaal. Hierbij beperkt Marres zich niet tot kunst alleen, maar betrekt ook andere vakgebieden zoals talen, filosofie, aardrijkskunde, geschiedenis en NWT.

Wat ervaren kinderen bij een bezoek aan jouw instelling?

Marres biedt diverse mogelijkheden voor educatie samenwerking met het primair onderwijs. De focus in dit aanbod ligt op het trainen van de waarneming. Daarbij zetten leerlingen niet alleen hun ogen aan het werk, maar gebruiken ze hun hele lichaam om kunst te ontdekken en te onderzoeken. Dat doen ze bijvoorbeeld door te experimenteren met bewegen, luisteren en verbeelden. Ook brengt Marres educatie projecten naar scholen toe, zoals een workshop waarnemen met De Onzichtbare Collectie, of artistiek onderzoek in de klas.

Zie voor voorbeeld educatie film:
https://marres.org/educatie/pr...

Wat is jouw expertise of specifieke kwaliteit?

Marres educatie onderzoekt hoe een zintuiglijke en artistieke benadering nieuwe en onverwachte perspectieven kan openen in het onderwijs. Met praktische workshops op scholen, willen we leerkrachten en leerlingen bewust maken van hun omgeving, van zichzelf en van elkaar. We willen de leerkrachten laten zien, hoe je met eenvoudige middelen en interventies, de leersetting kunt veranderen, creativiteit kunt stimuleren door verschillende perspectieven te onderzoeken en eenvoudig tot een gezamenlijke en verbindende ervaring kunt komen.

Reflecterend vermogen Creërend vermogen Onderzoekend vermogen Beeldende kunst PO onderbouw PO bovenbouw VO Leerkrachten/docenten Binnen school Buiten school