Logo Pit
< Terug naar overzicht

28 december 2021

Wat speelt er op de school, met: Mirelle Charlier en Inge Keulen

Mirelle Charlier (49) en Inge Keulen (48) zijn beide werkzaam bij OBS Wereldwijs in Landgraaf. Inge geeft les aan groep 5 en haar interesse ligt vooral bij de expressievakken, zoals tekenen en handvaardigheid. Mirelle geeft al meer dan 25 jaar les in het basisonderwijs. Dat deed ze voornamelijk in de middenbouw (groep 4-7), maar dit jaar geeft ze voor het eerst les aan groep 3. Mirelle vindt het belangrijk om de expressievakken te verbinden met vakken als biologie en aardrijkskunde, omdat het allemaal geen op zichzelf staande vakken zijn. Uiteindelijk moet alles elkaar ondersteunen. Beiden zijn ze cultuurcoördinator op de school en proberen ze het cultuurplan, dat met Pit Cultuurwijzer is opgestart, te verwezenlijken binnen de school.

Hoi Inge en Mirelle, kunnen jullie kort iets vertellen over de school waar jullie werken?

OBS Wereldwijs is een middelgrote basisschool met 225 leerlingen. De school ligt in een gemêleerde wijk. Er wonen gezinnen met kinderen met zeer diverse achtergronden qua sociaal milieu. Kinderen hebben over het algemeen vanuit huis niet veel culturele achtergrond. Vooral daarom is het van belang dat cultuuronderwijs op school een goede plek krijgt, zodat kinderen er alsnog mee in aanraking komen. OBS Wereldwijs is een gezonde basisschool, wat inhoudt dat kinderen op school een gezonde lunch krijgen en 3 kwartier verplicht bewegen.

Wat is jullie rol op deze school?

Beiden zijn wij groepsleerkracht en cultuurcoördinator. Samen proberen we cultuuronderwijs te verankeren in het onderwijs.

Wat doet de school aan cultuureducatie?

De reden dat wij de opleiding cultuurcoördinator (ICC-cursus) zijn gaan doen, is dat we op school allemaal ons eigen ding deden. De ene docent had bijvoorbeeld meer affiniteit met tekenen dan de ander. Soms werd zo’n vak daardoor overgeslagen. We waren een school die het resultaat belangrijker vond dan het proces. Hier wilden we een draai aan geven door met de opleiding te starten. Door de opleiding hebben we beter zicht gekregen op hoe en wat we op school anders wilden doen op het gebied van cultuureducatie. Alle kinderen moeten, als ze na 8 jaar de school verlaten, hetzelfde culturele aanbod hebben gehad.

Waarom vinden jullie cultuureducatie belangrijk?

Kinderen horen gewoon te weten wat cultuuronderwijs überhaupt is. Ze moeten van alles kunnen proeven, al hun zintuigen leren gebruiken en zien en ontdekken wat er allemaal in de wereld is. Goed cultuuraanbod vormt kinderen en leert ze daardoor op een andere manier naar zichzelf en de wereld om hen heen te kijken. Sommige kinderen kunnen zich verbaal moeilijk uiten, maar kunnen dit via expressie dan weer wel. Je leert op een andere manier, zaken die niet aan bod komen bij rekenen en taal.

Hoe komt een culturele activiteit tot stand?

We hebben een brainstorm gehad betreffende de wereld oriënterende vakken om te kijken wat interessant is en wat daarop moet aansluiten. Dit wordt bedacht met behulp van een cultuurcoördinator, een leerkracht en een functionaris vanuit de gemeente. We willen het aanbod echt zelf ontwikkelen en geen gebruik maken van een kant en klaar methode. Hier zijn we heel hard mee bezig. In de onderbouw werd al langer thematisch gewerkt en daar willen we in de midden- en bovenbouw ook veel meer naartoe. Het onderwerp staat dan centraal.

Wat vinden jullie de leukste activiteit die georganiseerd is?

Waar we heel enthousiast over zijn is de projectweek die we hebben georganiseerd met behulp van Pit Cultuurwijzer en de gemeente Landgraaf. Deze bestaat helaas alleen nog maar op papier, omdat de week door corona steeds is verschoven. De leukste activiteit staat dus nog op stapel!

Wat zouden jullie op het gebied van cultuureducatie nog heel graag met de school willen bereiken?

We willen graag de doorgaande lijn helder hebben, zodat duidelijk is wat kinderen gedurende 8 jaar aangeboden krijgen. We moeten ons blijven ontwikkelen. Sommige dingen veranderen en daar moeten we dan op inspelen. Het is iets dat altijd in ontwikkeling blijft. Je stelt jezelf een doel, maar dat doel blijft altijd in beweging. Het is geen plan van 8 jaar, waarvan je zegt; ‘succes ermee’. Alles staat of valt met het enthousiasme van het team en je collega’s.

We hopen ook dat er snel een einde komt aan de huidige situatie met corona, zodat we weer met de kinderen op pad kunnen. Gelukkig zijn we een paar weken geleden nog met een paar groepen naar het Theater en naar Schunck kunnen gaan. Je kunt cultuur zoveel mogelijk de school inhalen, maar het blijft ook belangrijk om met de kinderen op pad te kunnen.