Logo Pit
< Terug naar overzicht

7 maart 2024

Uitnodiging themabijeenkomst 'Burgerschap & Cultuuronderwijs'

Hoe verbind je burgerschap met cultuuronderwijs? We nodigen leerkrachten, directeuren en onze partners uit het culturele veld uit om met elkaar kansen te verkennen en uitdagingen bespreekbaar te maken.

Beste partner,
Graag nodigen we jullie uit voor de themabijeenkomst rondom burgerschap. Zowel leerkrachten en directeuren uit het primair en voortgezet onderwijs als ook onze culturele partners zijn van harte welkom op deze bijeenkomst. Het thema ‘burgerschap’ is momenteel actueler dan ooit, en het vak krijgt steeds meer vorm op de scholen in onze regio. Pit Cultuurwijzer ziet verschillende kansen om cultuuronderwijs te koppelen aan burgerschapsonderwijs, maar hoe doe je dat op een kwalitatieve manier?


“Doe je burgerschap er ook nog even bij?”
Overal om ons heen is burgerschap, wij zijn immers de samenleving. Maar hoe geef je bewuster (creatieve) invulling aan het vak burgerschap in de klas of in je culturele activiteiten? Onze inspiratiespreker Charlie Geenen neemt je mee in haar kennis en ervaringen en zal praktische handreikingen geven. Na het plenaire deel bestaat het programma uit deelsessies waarin culturele partners je op interactieve wijze meenemen en inspireren. Wist je dat er al diverse voorbeeldprojecten bestaan waarbij burgerschapsthema’s een belangrijk uitgangspunt vormen? Door het delen en uitwisselen van de good practices krijg je een concreter beeld van de mogelijkheden rondom burgerschap en cultuuronderwijs. Daarnaast kun je in gesprek met culturele partners over de uitdagingen, maar vooral de mooie kansen die er zijn.


Woensdag 10 april, van 14:00 tot 17.00 uur.

SCHUNCK - Glaspaleis, Bongerd 18, Heerlen

Klik hier om je aan te melden


Programma
14:00 - 14:15u Inloop en ontvangst door team Pit Cultuurwijzer
14:15 - 14:30u Welkomstwoord
14:30 – 15:15u Inspiratiespreker Charlie Geenen
(voor het onderwijs)
14:30 – 15:15u inspiratiespreker Ellen Smeets
(voor het culturele veld)
15:20 – 15:50u Deelsessies ronde 1 (eigen keuze)
16:00 - 16:30u Deelsessies ronde 2 (eigen keuze)
16:30 - 17:00u Netwerkborrel
17:00u Einde



Inspiratiespreker Charlie Geenen
We trappen het middagprogramma af met een energieke inspiratiesessie gegeven door Charlie Geenen van Buro Onderstroom. Charlie is opgeleid als theatermaker, heeft ruime ervaring met het organiseren en faciliteren van cultuureducatie in het onderwijs en geeft vanuit haar bedrijf trainingen en inspiratiesessies.

Tijdens de sessie: ‘Burgerschap schudt cultuureducatie de hand’ gaan we aan de slag met laagdrempelige creatieve werkvormen om het thema burgerschap te onderzoeken en ontdekken in de klas. Ons uitgangspunt deze middag is: vandaag zelf ervaren, morgen toepassen in de klas.

Inspiratiespreker Ellen Smeets
Na 16 jaar in het basisonderwijs te hebben gewerkt, heeft Ellen Smeets van Middaggoud zich de laatste jaren voornamelijk beziggehouden met het begeleiden van teams ten aanzien van hun pedagogisch handelen. Momenteel werkt zij als coach en trainer gericht op het pedagogisch klimaat op scholen.

Tijdens haar interactieve sessie over burgerschap maak je kennis met deze, in het onderwijs, veel gehoorde term. Wat is burgerschap? En waar komt de aandacht voor burgerschap vandaan? In deze sessie word je aan het denken gezet en onderzoek je op welke wijze burgerschap (bewust of onbewust) in jouw aanbod zit, zodat je (beter) aan kunt sluiten op deze, volop in beweging zijnde, ontwikkeling in het onderwijs!


Deelsessies (6)

  • Theater Landgraaf met ‘Kun je mij lezen’
    Burgerschap en identiteitsvorming zijn een belangrijke rode draad in “Kun je mij lezen”: een multidisciplinair lesaanbod voor zowel voor de onder- alsook bovenbouw waarbij drama en beeldende kunst samenkomen. Onder begeleiding van een dramadocent worden leerlingen bewust van hun eigen lichaamstaal en emoties. De interpersoonlijke vaardigheden staan centraal: samenwerken, conflicthantering, oordeelsvorming en het versterken van empathische vermogens.Op deze manier hopen we dat leerlingen zich (meer) durven te uiten en (beter) leren samenwerken.
  • IDKR8 met ‘Anders’ & ‘BuitenBeeld’
    In de kunsteducatieve projecten van IDKR8 staat de ‘ander’ centraal. De twee voorbeelden zijn gericht op het PO en VO.
    Ervaar zelf hoe leerlingen van groep 5 t/m 7 onder begeleiding van 'detective Anders' een actie op touw zetten met als doel iets te veranderen, iets ‘anders’ te doen. In het tweede project gaan leerlingen uit groep 7 & 8 of uit de onderbouw van het VO samen met Sara Donkers, fotograaf op zoek gaan naar wie bij hen buiten beeld is en die ze graag zouden ontmoeten.
  • SCHUNCK met Taaldorp
    Een unieke aanpak waarin NT2-leerlingen uit het PO en VO in een nagebootst dorp op een interactieve wijze praktische taal- en burgerschapsvaardigheden opdoen en deze oefenen. Het project is in een nauwe samenwerking met de Internationale schakelklas Brunssum (ISK) gecreëerd. Tijdens deze sessie zullen we het Taaldorp onder de loep nemen om te zien hoe Kunst en Cultuur als invalshoek gebruikt kunnen worden om burgerschapsvorming te bevorderen.
  • Stichting SMOL (Samenwerkende Maatschappelijke Organisaties Limburg)
    Burgerschapsonderwerpen op een praktische en/of beeldende wijze vorm te geven is een hele klus. Tenzij je toegang hebt tot rolmodellen, ervaringsdeskundigen die voor de leerlingen een gezicht geven aan al die uiteenlopende onderwerpen. Mensen met een beperking, vluchtelingen, discriminatie, sexting armoede, sociale uitsluiting, etc. Allemaal onderwerpen waar maatschappelijke organisaties, verenigd in st. SMOL te vinden zijn. Wij komen op PO, VO en MBO om mee te denken rondom jouw vraag over burgerschap (thema’s).
  • Het Laagland met ‘Artist in School’
    Kan de structurele aanwezigheid van kunstenaars op een school wezenlijk bijdragen aan de sfeer en mentale gesteldheid van zowel leerlingen als personeel?
    Theatergezelschap Het Laagland initieerde, in samenwerking met Graaf Huyn College, een project met theatermakers om dit te onderzoeken. Tijdens deze sessie word je meegenomen in de bevindingen en proef je aan de kunstzinnige interventies die door de theatermakers zijn ingezet.
  • Marres met ‘Train je zintuigen’
    Om leerlingen van het PO en VO basisvaardigheden voor burgerschap mee te geven is een mate van identiteitsvorming nodig. Weten wie je bent en waar je talenten liggen. In het programma ‘Train je zintuigen’ komen oefeningen uit de kunstwereld aanbod om de waarneming bij leerlingen te vergroten voor (verdere) identiteitsontwikkeling. Weten hoe je de wereld ervaart en hoe anderen de wereld ervaren geeft je sociale en maatschappelijke vaardigheden om jezelf te kunnen ontwikkelen in een samenleving. Marres laat graag zien hoe je met inspiratie vanuit de kunstwereld gemakkelijk kleine interventies kunt toepassen in de klas om met leerlingen de waarneming te oefenen voor burgerschap.


Praktische informatie
Datum: woensdag 10 april, van 14:00 tot 17.00 uur.
Locatie: SCHUNCK – Glaspaleis
Adres: Bongerd 18, 6411 JM Heerlen
Parkeren: Q-park Putgraaf of De Klomp (eigen kosten)


Kom je ook?
Meld je (samen met een of meerdere collega('s)) aan via het aanmeldformulier voor deze bijeenkomst. Hierin geef je ook je voorkeur aan voor de deelsessies die je wil volgen.


Vergeet niet je eigen visitekaartje mee te nemen zodat je makkelijk contactgegevens met elkaar kunt delen deze middag.

We zien je graag dan!