Ruth Kleijnen, secretaris en coördinator theatereducatie, en Jordy Bassant, theaterdocent bij Theater Landgraaf, vertellen over de pilot van het Groeipakket ‘Kun je me Lezen?’.
Wat houdt project ‘Kun je me lezen’ in?
We kwamen via de cursus Grondstof in contact met een basisschool. De docent die we spraken, gaf aan dat de leerlingen snel met elkaar op de vuist gingen. Zou er geen oplossing liggen in het theater, om beter om te kunnen gaan met emoties? Zo ontstond het project ‘Kun je me lezen?’. De naam slaat op íemand kunnen lezen, dus de emoties van een gezicht, maar ook lichaamstaal. Het verschil daarin wilden we bij de leerlingen activeren.
We zijn in maart 2023 begonnen met de uitvoering bij Basisschool De Wegwijzer. Alle klassen, van groep één tot en met acht, hebben deelgenomen aan dit project. De vraag van de school was om aandacht te besteden aan beeldende kunst en drama, daarvan is een combinatie gemaakt. De leerlingen zijn samen met beeldend kunstenaar Lisette Wansink aan de slag gegaan om de verschillende gezichtsuitdrukkingen bij verschillende emoties te verbeelden. Deze blokken vormen het decor voor de hierop volgende dramalessen.
Hoe ziet zo’n project er voor een school in de praktijk uit?
Het project omvat drie lessen, met in de eerst les een introductie over emoties. Dat is een filmpje gemaakt door Jordy en Lisette, inclusief werkbladen met een opdracht. Voor een docent is dit prettig, het is een kant-en-klare les die amper voorbereiding vraagt. We hebben dit bewust laagdrempelig gehouden. Zo zijn de lessen niet afhankelijk van de kennis van een docent, want dat varieert natuurlijk. Tegelijkertijd kan een docent gewoon beginnen; het kost slechts een lesuur. De overige lessen adviseren we om zo dicht mogelijk daarop te plannen, bijvoorbeeld elke week een les. Als er teveel tijd overheen gaat, dan vervliegt die informatie bij de leerlingen weer.
Tijdens de tweede les, ‘beeldend’ met Lisette, wordt er meer praktisch gefocust op emoties: wat gebeurt er met je gezicht als je boos kijkt, blij kijkt of verbaasd bent? Met al die informatie gaan leerlingen scheuren, plakken en knutselen. Iedereen maakt zo zijn eigen gezichtsuitdrukking. In de derde les, drama, wordt de stap gemaakt naar lichaamstaal en stemgebruik. We hebben ‘Kun je me lezen?’ nu zo ingericht dat een andere theaterdocent of beeldend kunstenaar dit zo kan overnemen. Zo is het flexibel inzetbaar, en makkelijk te implementeren op elke school.
Wat zijn de resultaten van de co-creatie? Hoe verliep de uitvoer?
Alle leerlingen, zowel boven- als onderbouw, hebben vorig jaar drie lessen gehad, en dat was een succes. De beeldende lessen bieden echt een meerwaarde in het geheel. Niet elk kind leert hetzelfde, de een leert meer vanuit theater, de ander vanuit beeldend. Zo heeft elk kind op een gegeven moment geknutselde wenkbrauwen in zijn hand. Deze moet hij of zij ergens opplakken, daarbij rekening houden met de emotie die dat moet uitdrukken. Dat is een heel tastbare manier om emoties uit te leggen en voor de leerlingen om informatie te verwerken. Zo zullen meer leerlingen aanhaken die anders lastiger te bereiken zijn.
We hebben ook geleerd dat het voor alle leerlingen goed is om op deze manier met theater in aanraking te komen. Er was in de pilot besloten om de lessen voor de onderbouw op school te laten plaatsvinden, in plaats van in het theater. Tijdens de evaluatie kwam aan het licht dat school daar spijt van had, en in het vervolg ook de kleintjes naar het theater wil laten gaan. Ook dat was een leerpunt.
Al met al waren de reacties heel enthousiast, tijdens de evaluatie kwam de vraag voor een doorgaande lijn aan theatereducatie op school naar boven. Dat is ook onze wens. Daar zijn we nu naar aan het kijken.
Wil je ook aan de slag met deze lessen over emoties en drama? Begin 2025 start een gratis cursus, klik hier voor meer informatie.
Of neem dan contact op met Theater Landgraaf of jouw intermediair.