Wat was de aanleiding om een Co-creatie te starten?
Basisschool De Schakel en Parkstad Limburg Theaters (PLT) hebben samen een unieke lessencyclus ontwikkeld voor groep 3 en 4, gericht op het verrijken van de woordenschat. Als ICC’er en groepsleerkracht van groep 3 zagen we een kans om de leesmethode Veilig Leren Lezen-Kim versie te verbinden met de thema’s techniek en theater. Dit bood een prachtige mogelijkheid om de woordenschat van de leerlingen niet alleen visueel, maar ook fysiek te verbeelden en te ervaren.
Hoewel COVID-19 het proces vertraagde, is het uiteindelijk allemaal op inspirerende wijze gelukt.
Hoe verliep het ontwikkelproces?
Tijdens de ICC-cursus ontstond een inspirerende samenwerking met het theater. Dit idee hebben we verder doorontwikkeld, waarbij de verbinding tussen de methode Veilig Leren Lezen - KIM versie en het theater centraal stond. De thema’s ‘Wat kan jij?’ (kern 8) en ‘Hoe kan dat?’ (kern 9) boden een perfecte basis voor deze co-creatie.
Samen met theaterdocent Mayke Roelofs en onze ICC’er hebben we een boeiende rondleiding uitgewerkt, aangevuld met lesbrieven en filmpjes. Deze onderdelen brachten de verbinding tussen woordenschat, techniek en theater op een unieke manier tot leven.
Wat zijn de resultaten van de Co-creatie?
Deze co-creatie heeft geleid tot een compleet lespakket, bestaande uit een introductie, klasvoorbereiding, theaterbezoek en verwerkingsles. Dit pakket sluit naadloos aan op de leesmethode en kan eenvoudig worden geïntegreerd aan het eind van kern 8 of het begin van kern 9. Het resultaat is een inspirerend programma dat niet alleen de woordenschat van de leerlingen verrijkt, maar ook hun creatieve en technische vaardigheden stimuleert.
Wat waren de reacties op de Co-creatie?
Ter voorbereiding op het theaterbezoek bekeken de leerlingen een filmpje, waardoor ze al kennis maakten met het theater en juffrouw Ophelia. In het theater werden ze verwelkomd door theaterdocent Mejuffrouw Ophelia, die hen vol enthousiasme meenam op een rondleiding langs de geheime plekjes van het theater. De leerlingen waren diep onder de indruk en stelden vol nieuwsgierigheid vragen. Het hoogtepunt was het werken met schaduwtheater op het grote podium.
Op een zonnige buitenspeeldag gingen de kinderen nog verder met het ontdekken van hun schaduwen, wat hun verwondering alleen maar vergrootte.
Margo Batchev – Aflofs (leerkracht groep 3):
De kinderen in de groep waren erg enthousiast mooi om de verwondering op de gezichten van de kinderen te zien.
Hoe kunnen andere scholen hier gebruik van maken?
Het ontwikkelde programma sluit perfect aan bij de Veilig Leren Lezen-methode, die door veel scholen wordt gebruikt. Hierdoor is het eenvoudig over te nemen door andere scholen. Zo kunnen zoveel mogelijk leerlingen op deze unieke manier kennismaken met de kernen 8 en 9, terwijl ze tegelijkertijd hun creativiteit en woordenschat verrijken.
Deze inspirerende rondleiding is nu een vast onderdeel van het programma van PLT Heerlen, en biedt een geweldige kans voor andere scholen om hun leerlingen op een vergelijkbare manier te laten genieten en leren.