Monique Slenders is ICC-er op Basisschool Tarcisius en rondde dit jaar de ICC-cursus af. Zij blikt terug en vertelt wat ze belangrijk vindt aan goed cultuuronderwijs.
Verbeeldingskracht: het is een waardevol bezit. Je onbeperkt te buiten kunnen gaan aan fantaseren, ideetjes bedenken en filosoferen over wat je maar wilt. Alles kan en alles mag. Er zijn geen grenzen en niets is goed of fout.
Kinderen komen met hun eigen verbeeldingskracht naar school. Hoe kun je als leerkracht, als team en als school deze kracht behouden of zelfs laten toenemen en wat belemmert deze kracht? Ik heb hier al heel vaak over nagedacht. Want ook bij tekenen, schilderen en muziek zie je dat er weinig ‘vrije geesten’ zijn en dat de kinderen die niet durven te beginnen onzeker zijn en denken in goed of fout.
De derde bijeenkomst was een eyeopener. We deden een dansactiviteit met Judith Brosky, om te ervaren hoe dit is als ‘leerling’. We begonnen met een opwarmertje: we moesten in rechte lijnen lopen maar elkaar daarbij ontwijken. Vervolgens beeldden we met ons lijf letters uit. Deze letters moesten ook nog bewegen van links naar rechts. Daarna kneedde iemand de andere cursisten in een vorm en werd het tot slot een geordende letterdans.
Het was heel fijn om te ervaren hoe zo’n proces in gang gezet wordt van het begin tot aan het eind. Eerst denk je met een heel ‘strakke geest’ en vervolgens, na wat eigen ervaringen, tussentijdse feedback en het zien van de ideeën van de andere cursisten, worden je denkprocessen wat losser. Hierdoor merk je dat je ook meer ideeën krijgt. Dat losmakingsproces is dus nodig om creatief bezig te kunnen zijn. Dit komt vooral tot stand door de positieve feedback tussendoor.
Door deze activiteit ben ik gaan nadenken over het cultuuronderwijs op onze school. Ik hoop dat ik kinderen mee kan geven dat ze fouten mogen maken en zich daardoor vrij gaan voelen. Dán komt er ruimte voor verbeeldingskracht.
Waar ik nog meer van droom? Ik hoop dat we ooit in Parkstad een grote bus (dubbeldekker) in eigen beheer hebben. Met daarbij een aantal (vrijwillige/gepensioneerde) chauffeurs op oproepbasis. Deze bus wordt dan mooi en kleurig beschilderd door de kinderen van verschillende basisscholen uit Parkstad en is speciaal bedoeld voor culturele uitjes binnen Parkstad of zelfs heel Limburg. Als school zou je je hiervoor in moeten kunnen schrijven om er een uitje mee te plannen. Zou dat niet super zijn?
Wil jij je ook verdiepen in cultuuronderwijs? Schrijf je dan nu in voor de nieuwe ICC-cursus.