Logo Pit
< Terug naar overzicht

28 oktober 2024

Interview van de Maand; Zorynda Janssen

Onlangs is de ICC-training weer begonnen bij Pit Cultuurwijzer. Deze cursus tot Interne Cultuur Coördinator voor leerkrachten heeft sinds een halfjaar een nieuw gezicht: Zorynda Janssen.

Zorynda (38) kent de cultuurwereld als geen ander. Met haar bedrijf ‘Organiseermeer’ helpt ze vorm te geven aan een Rijke Leeromgeving voor kinderen. “Dat doen we door scholen, maar ook door andere professionele instellingen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren, te ondersteunen. We bieden daarnaast ook inspiratie, concrete programma’s en hulp bij ontwikkeling”, vertelt Zorynda.


Welkom Zorynda. Leuk dat je nu ook ICC-trainer bent bij Pit Cultuurwijzer. Wat kun je ons vertellen over jouw achtergrond in cultuureducatie?
Nou, ik werk al ontzettend lang in de cultuurwereld. Ik heb de Pabo gedaan en vervolgens Cultuurwetenschappen gestudeerd. Tijdens mijn eerste baan kreeg ik al geregeld vragen van externen. Bijvoorbeeld voor hulp bij cultuurplannen, of het ontwikkelen van educatief materiaal. Ik vond het leuk om verschillende opdrachten tegelijk te doen, dus de keuze voor het zzp’erschap was toen snel gemaakt. Ik was toen best jong, 24 jaar. Als zzp’er heb ik een van de eerste ICC-cursussen mee opgezet, dat was nog vóór het bestaan van het CmK-programma. Een paar jaar later, in 2015, heb ik mijn bedrijf omgedoopt tot eenmanszaak, genaamd ‘Organiseermeer’. Hiermee werk ik met een team aan het verrijken van de leeromgeving van kinderen en jongeren.


Hoe is de samenwerking met Pit Cultuurwijzer tot stand gekomen?
Ik werd vorig schooljaar benaderd door Pit. Ik gaf destijds zelf ICC-cursussen in Brabant. Pit Cultuurwijzer was op zoek naar extra ondersteuning, ze vroegen rond in hun netwerk en via hun contact in Brabant kwamen ze bij mij terecht. Heel grappig, ik werk eigenlijk recht onder de neus van Pit Cultuurwijzer, want mijn kantoor is in Geulle, maar onze paden hadden nooit eerder gekruist. Het werd dus eens tijd, eigenlijk, lacht Zorynda. Ik heb vorig schooljaar nog drie trainingen gegeven, ter vervanging van iemand anders, en ben zojuist begonnen aan de nieuwe reeks voor dit jaar.


Wat houdt de ICC-cursus in?
Docenten in het basisonderwijs krijgen zogeheten ‘aanvullende taken’, zoals ICT, of leescoördinatorschap. Interne cultuurcoördinator is ook zo’n taak. Voor docenten die zich hierop richten is er deze cursus. Want ‘cultuur’ roept vaak veel vragen op, zoals ‘wat moet ik ermee?’ en ‘hoe pas ik het toe op school?’. Op zulke vragen krijgen docenten in deze cursus antwoord. Ik geef de cursus samen met een collega van Pit Cultuurwijzer, waarbij ik vertel over de algemene cultuurzaken, en zij, in dit geval Denise, spitst dat weer toe op de mogelijkheden in de regio. Dat maakt het meteen heel concreet.

Zorynda vervolgt: In de praktijk betekent het dat er gedurende het schooljaar acht bijeenkomsten zijn van drie uur, waarbij we in de achtergrond van cultuuronderwijs duiken, maar ook heel praktijkgericht werken aan beleidsplannen, begrotingen en lesmateriaal. De sessies zijn telkens op een andere inspirerende locatie in de regio, zodat de deelnemers ook nieuwe culturele broedplaatsen in de omgeving leren kennen. Ideaal!


Tegen welke issues lopen docenten het vaakst aan, in jouw ervaring?
Vooral het creëren van draagvlak voor cultuur op school. Het wordt nog vaak als niet belangrijk gezien. Terwijl de meerwaarde van cultuur aanzienlijk is. Kinderen leren probleemoplossend denken, ze worden meer flexibel, leren nieuwe dingen maken en leggen makkelijker verbindingen. Doordat ze uitblinken in cultuur, krijgen ze meer zelfvertrouwen en leren ze dat de wereld groter is dan alleen rekensommetjes en taal, bij wijze van spreken. Iets anders wat we vaak van docenten horen is dat ze graag contacten willen leggen op cultuurgebied, en hun netwerk willen verbreden. Dat staat dus ook hoog op het programma. Vandaar ook de verschillende locaties die we bezoeken.


Wat is de feedback van docenten over deze cursus?
Vooral dat het heel praktisch is. Ze kunnen het morgen meteen toepassen op school. Dat vinden we dan ook heel belangrijk; het moet niet in theorie blijven hangen. Daarnaast horen we dat de professionele opzet van Pit Cultuurwijzer erg wordt gewaardeerd, en dan met name ook de contacten met de culturele partners. Het gaat allemaal om maatwerk, dat werkt erg prettig voor de deelnemers. Bijvoorbeeld: er ligt een vraag van een school voor een danstraining. Dan wordt er niet gekeken naar het standaardaanbod van een dansgezelschap, maar de vraag wordt nader onderzocht, zodat er een specifiek antwoord op maat kan worden ingericht. Zo zorgt Pit voor de beste match, mede door de cursus Grondstof. In deze cursus voor het culturele veld leren makers dezelfde taal spreken als ICC’ers, wat betreft vermogens en leerdoelen. En dat werkt.


Bekijk het cursusaanbod van Pit Cultuurwijzer

< Terug naar overzicht