Logo Pit
< Terug naar overzicht

25 november 2024

Interview van de Maand: Guido Heeres

Met in de ene hand zijn gitaar, en in de andere een handpop, werkt Guido Heeres (37) nu al twee jaar met plezier op Basisschool Op gen Hei in Landgraaf. Hij volgde vorig jaar de training voor ICC’er bij Pit Cultuurwijzer en is momenteel druk bezig invulling te geven aan een co-creatie. Wanneer je als school namelijk een idee hebt voor een project, maar niet goed weet waar te beginnen, dan kun je hier de hulp van een culturele partner voor inzetten, in de vorm van een co-creatie. Door deze samenwerking komt er uiteindelijk een passend educatief programma op tafel. Dat leek ook Guido van Basisschool Op gen Hei een goed idee. Hij ging namens zijn school aan de slag met de theatrale werkvormen van Charlie Geenen (Buro Onderstroom).

Hoi Guido! Vertel eens, wat maakt jouw werk op Op gen Hei zo bijzonder en hoe zet jij cultuur in om de lessen te verrijken?
“Ik ben cultuurcoördinator en leerkracht. Dat laatste ben ik normaal gesproken voor de allerkleinsten, maar nu sta ik toevallig tijdelijk voor groep 8. Ik doe heel veel met muziek in mijn vrije tijd en dat sijpelt ook door in de klas. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik ofwel de gitaar in mijn handen heb, liedjes aan het zingen ben, of aan het bewegen met de kids.

Toen ik hier begon, merkte ik dat cultuur een beetje op de achtergrond stond. De cultuurbox werd wel gebruikt, maar het voelde als iets losstaands, zonder aansluiting op wat er echt speelde in de klassen. Daar wilde ik verandering in brengen. Toen de cultuurcoördinator twee jaar geleden vertrok van school, heb ik het stokje overgenomen en ben ik niet lang daarna gestart aan de cursus voor ICC’er. Op mijn vorige school werkte ik ook aan cultuuractiviteiten, dus het was niet helemaal nieuw voor mij. Een van mijn collega’s is onlangs overigens ook gestart met de cursus, dus we zijn dadelijk met z’n tweeën.”


Hoe is de
ICC-cursus je bevallen?
“Ondanks mijn voorkennis heb ik toch veel nieuwe inzichten opgedaan. Bijvoorbeeld dat we al veel verborgen talenten in huis hebben! Je hoeft het niet altijd buiten de deur te zoeken, qua cultuur. Collega’s met bijzondere vaardigheden kunnen ook een ‘cultuur’ activiteit zoveel meer kleur geven. Die ontdekking was voor mij echt een eye-opener. Daarnaast vond ik het opdoen van nieuwe connecties erg fijn. En de cultuurproeverij, twee keer per jaar, is fantastisch. Er worden workshops aangeboden, die geven net weer andere ideeën over het inbedden van het culturele aanbod op school.”


Hoe gaat het met het co-creatieproces? Kun je daar meer over vertellen?

“Daar zijn we nu volop mee bezig. Afgelopen jaar is er al een cultuurbeleidsplan gemaakt en nu werken we stap voor stap aan meer diepgang. Ons doel is dat cultuur echt een vast onderdeel van de lessen wordt, in plaats van een aparte activiteit. Op dit moment bieden we vakken als handenarbeid en muziek nog los aan, maar het zou zomaar kunnen zijn dat ook dit in de toekomst anders vormgegeven gaat worden. We zijn er nog niet, maar het gaat zeker de goede kant op!

Het fijne van de co-creatie is dat we een kapstok creëren: een basis waaraan elke leerkracht een eigen culturele activiteit of vaardigheid aan kan ophangen met een eigen twist. Bijvoorbeeld door iets uit te beelden of een creatief project toe te voegen. Bij een thema over ridders en kastelen kunnen leerlingen bijvoorbeeld korte scènes naspelen. Dit helpt ze niet alleen de geschiedenis van die tijd beter te begrijpen, maar ook hun inlevingsvermogen en expressie te ontwikkelen. Maar het kan van alles zijn.”


Hoe verwacht je dat dit in de praktijk gaat uitpakken?
“We beginnen met de midden- en bovenbouw, en van daaruit laten we het idee geleidelijk doorstromen naar de onderbouw. We denken aan volledige lesbeschrijvingen en uitgewerkte stappenplannen, die we deels zelf ontwikkelen, die docenten soms al binnen vijf minuten kunnen toepassen. Dit doen we samen met Charlie Geenen, die ik al kende van de opleiding. Ze is ontzettend creatief, en zodra ik haar naam hoorde, wist ik dat het goed zat. We hebben de eerste brainstormsessie met haar gehad en je ziet nu al dat alles mooi op zijn plek valt.

We hebben samen gekeken naar welke disciplines voor ons als school belangrijk zijn en waar wij als leerkrachten affiniteit mee hebben. Van hieruit gaan we met de hulp van Charlie onze eigen stappenplannen vormgeven. Het is de bedoeling dat cultuur steeds meer verweven wordt met de bestaande lessen. Op die manier wordt het niet langer gezien als iets dat 'moet', maar als een waardevolle aanvulling. Het wordt écht vakoverstijgend. Dat is onze stip op de horizon.”


Wat kunnen andere scholen hiervan leren?
“Veel scholen beschouwen cultuur nog als iets dat losstaat van de andere vakken. Maar cultuur kan juist de kern raken van andere onderwerpen! Het hoeft niet groot te zijn. Neem bijvoorbeeld weer het thema ridders en kastelen. Als je het over taal hebt, kun je de hoofd- en bijzaken koppelen aan een hoofdrol en bijrol. Waarom zou je niet eens een scène van vijf minuten spelen, in een tijd en plaats waar je ook met geschiedenis mee bezig bent? Dan kan cultuur echt een overkoepelende rol spelen!”


Waarom is cultuur op school belangrijk?
“Cultuur opent de deur naar een wereld vol mogelijkheden. Kinderen ontdekken wie ze zijn en leren op hun eigen manier denken en zich uiten. Voor mij is dat de grootste winst van cultuur in het onderwijs. Cultuur is niet alleen maar het 'saaie' museum zoals dat zo vaak wordt gezien. Wanneer kinderen op school met cultuur in aanraking komen, veranderen ze hun kijk daarop en beseffen ze wat cultuur allemaal kan zijn. Door te onderzoeken en te ontdekken, leren ze zichzelf beter kennen. Hoeveel kinderen gaan er nog van huis uit naar een theatervoorstelling? Niet veel, geloof ik. Wanneer je dat als school aanbiedt, verrijk je hun wereld.”

“Cultuur is de motor achter een bredere blik en helpt kinderen zich op verrassende manieren te ontwikkelen. Die brede ontwikkeling, daar gaan we voor”, sluit Guido af.

< Terug naar overzicht