27 januari 2025
Interview van de maand: Li Lefébure
woensdag 12 februari 2025 om 14:00 uur
SCHUNCK, Glaspaleis
Voor iemand die nooit schrijver wilde worden, heeft Li Lefébure al een indrukwekkende carrière opgebouwd. Met 26 boeken op haar naam en een passie voor lees- en schrijfplezier inspireert ze inmiddels niet alleen kinderen, maar ook docenten. In ons eerste Interview van de Maand van 2025 vertelt Li over haar onverwachte start als auteur, haar missie om taal écht leuk te maken en hoe ze met haar interactieve aanpak leerkrachten en leerlingen weet te enthousiasmeren.
Hoi Li, vertel eens: wat doe je precies en hoe is dat zo gekomen?
“Ik schrijf boeken en ben momenteel vooral druk met het geven van inspiratiesessies over lezen en schrijven. Een schrijfcarrière was nooit per se het plan, ik wist vroeger niet echt wat ik wilde worden. Ik ging na een afgebroken vertaalopleiding aan het werk als directiesecretaresse. Dat heb ik best een tijd gedaan. In 2011 vroeg mijn destijds driejarige zoon om hét boek van zijn drakenknuffel. Dat boek was er niet. Dus ik beloofde hem dat ik het wel zelf zou schrijven, haha. Na veel oefenen, schrijven, schrappen, bijleren en opnieuw beginnen, verscheen twee jaar later mijn eerste boek. Ik kon niet geloven dat mijn manuscript eruit werd gepikt voor publicatie – het schijnt dat dat maar bij drie van de duizend inzendingen gebeurt. Ik had dus iets goed gedaan!”
“Inmiddels ben ik fulltime auteur en geef ik cursussen. Een hele tijd geleden werd ik door De Schoolschrijver (een stichting die kinderboekenschrijvers op school inzet om leesmotivatie te stimuleren, red.) gevraagd om een halfjaartraject te verzorgen op school. Ik heb vijf jaar lang op scholen lessen gegeven, rondom schrijven, dichten, lezen en taalspellen. Zo leerde ik steeds beter wat er wel en niet werkt om kinderen te motiveren tot lezen en schrijven. Ik heb die kennis verzameld en gebundeld in een boek, ‘Lees, verwonder en schrijf!’. Dat werd goed ontvangen, en mondde uit in een serie voor docenten, om hen te helpen het lees- en schrijfplezier bij kinderen te vergroten.”
En nu geef je cursussen aan docenten?
“Juist, inspiratiesessies zoals de cursus ‘Maak van taal en lezen het allerleukste vak’. Docenten zien vaak dat kinderen lezen en schrijven niet leuk vinden. Ik ontwikkelde een methode om dit voor alle kinderen weer fun te maken. Dat beschouw ik nu als mijn persoonlijke missie! En dat lukt best goed. Ik geef de training nu door heel het land, en België, en krijg ontzettend goede respons. In de cursus ervaren docenten zelf wat de kinderen moeten doen, en dat helpt enorm bij de beleving. Het is heel interactief. Ik geef ook veel combinatieoefeningen, waardoor kinderen zowel met taal- als met leesvaardigheid bezig zijn, én dit tegelijkertijd kunnen inzetten bij andere vakken, zoals geschiedenis. Na de cursus hebben docenten een ‘rugzak vol inspiratie’ en veel kant-en-klare werkbladen om in de klas mee aan de slag te gaan.”
Waarom is een cursus als dit belangrijk?
“Enerzijds zien we bij kinderen dat de leesvaardigheid achteruit gaat, kinderen van nu vertrouwen daarbij ook blindelings op apps en apparaten. ‘We hebben toch spellingscontrole?’, hoor je dan. Hierdoor neemt hun taalgevoel af. Anderzijds ligt bij docenten het gevaar op de loer dat ze terugvallen op routines en patronen die anno nu mogelijk niet meer het beste werken. Met deze cursus krijgen docenten een verse impuls om het anders te doen, en dat werkt weer door op de kinderen in de klas. Ook zij mogen weer besmet raken met het taalvirus.”
Je geeft deze cursus in februari ook twee keer voor Pit Cultuurwijzer. Wat kunnen mensen van deze cursus verwachten?
“Leerkrachten en onderwijsassistenten gaan echt zelf aan de slag. Ze maken de opdrachten die de kinderen ook krijgen en worden geïnspireerd om zelf ook meer te gaan schrijven. Ze leren manieren om de woordenschat van de kinderen te vergroten, de kinderen technisch beter te laten lezen – dat is immers een vereiste om begrijpend te kunnen lezen en taalplezier te ervaren – en ze ontdekken nieuwe taalspellen om met de kinderen te doen. Daarnaast help ik hen om op verschillende manieren boeken aan te bieden. Want net zoals niet elk kind hetzelfde eten lust, houdt ook niet elk kind van dezelfde boeken. Maar om dat te weten, moet je wel veel proeven. Tot slot kijken we ook naar de combinatie van de linker- en rechterhersenhelft: hoe schakel je over van links (rekenen en spelling) naar rechts (creatief schrijven)? Veel te doen dus, maar wel heel leuk.”
“Oh ja”, vult Li aan, “scholen kunnen ook altijd contact opnemen om een sessie op locatie. Bijvoorbeeld voor creatieve schrijflessen, of dat nu voor een kleuterklas of groep acht is. We moeten het sámen doen!”
Meld je hier aan voor de cursus van Li
Datum: woensdag 12 en 19 februari
Locatie: SCHUNCK Glaspaleis Heerlen
Tijd: 14:00 – 16:00 uur
Doelgroep: primair onderwijs groep 4 t/m 8
Meer informatie over de cursus vind je hier.
