Logo Pit
< Terug naar overzicht

30 januari 2023

Interview van de maand: Igor Dekkers

Deze keer een interview met een relatief jonge ondernemer uit Parkstad en iemand die met veel passie actief is op het gebied van cultuureducatie. De onderwerpen waar hij mee aan de slag gaat: technologie, media en design, lijken misschien een ver-van-mijn-bed-show maar hoeven dat zeker niet te zijn! Zo bewijst hij met zijn lessen over programmeren, 3D printen en robotica.

Deze keer een interview met een relatief jonge ondernemer uit Parkstad en iemand die met veel passie actief is op het gebied van cultuureducatie. Laten we beginnen met een korte introductie:
Hi, ik ben Igor Dekkers en eigenaar van Tinkers Guild. Het draait bij ons om het sleutelen met technologie waarbij we geloven in de kracht van het prutsen! Door een afgebakend product of resultaat los te laten en juist te experimenteren, ontwikkel je ook skills.

Ik vind het jammer wanneer we straks in een samenleving zitten waar men alleen nog maar knoppen, apps en programma's kan volgen. Het is onze drijfveer om kinderen te leren 'prutsen' en technologie naar hun hand te zetten.


Wat vind jij het leukste aan je werk?
Dat je niet per se oud hoeft te zijn om heel veel te weten of om meer te kunnen dan een ander. Want de kinderen van nu groeien op met bepaalde technologieën die wij hebben moeten leren op school. Het verschil zit volgens mij straks ook in de manier waarop wij nu deze kennis en technieken toepassen - wij denken in resultaten en kaders, terwijl de kinderen van nu eerst experimenteren met deze technieken, voordat ze wellicht het echte doel of resultaat van die techniek begrijpen. In de tussentijd is er dan vast alweer iets nieuws bedacht wat er OOK kan met deze techniek.
Ik vind het dan ook tof om te zien hoe jongeren zichzelf als een digitaal Zwitsers zakmes weten te ontwikkelen en het op hun manier toepassen. Dan gebeuren er de spannendste dingen.


Kun je in het kort wat vertellen over je bedrijf; Tinkers Guild?
Het lastige is om mensen exact uit te leggen wat we doen, want we kunnen aan de slag met alles wat ook maar een beetje te maken heeft met technologie, media en ontwerpen. Het maken van een game, ontwerpen van een website of programmeren van een robot, het bouwen van een werkende Legofabriek, het ontwerpen en/of printen van 3D modellen, leren editen van muziek of video’s, ga zo maar door. De achterliggende technieken en het proces is waar het om draait.


Hoe zijn jullie met Tinkers Guild actief in Parkstad?
We bedenken voor scholen (zowel PO als VO) en ook BSO’s gerichte programma’s rondom verschillende thema’s of onderwerpen – maar wel gerelateerd aan technologie, media en design. Hierin bieden we losse workshops, lessenreeksen of een doorlopend lessenplan op maat aan.

Onlangs maakten we met de leerlingen van basisschool De Schatgraver een digitale kerstkaart, waarbij het ontwerp en het geluid zelf werd bedacht en werd dit geprogrammeerd tot een digitale kerstkaart. Daarnaast werken we aan een project met 3D printers op de Buitenhof en staat er een project op stapel rondom Artificial Intelligence in samenwerking met SCHUNCK.

Daarnaast zitten we in het centrum van Heerlen ook met onze eigen club waarbij we naschoolse activiteiten aanbieden. Wekelijks komen er kids van diverse leeftijden om onder andere te leren programmeren, video’s te editen of leren te ontwerpen in Photoshop of InDesign. Zo gaan we aan de slag met het maken van beelden/tekeningen, bedenken daarbij de logica die nodig is om het verhaal in de software tot leven te laten komen zodat het bijvoorbeeld een film wordt. De skills waar we aan werken zijn toe te passen bij verschillende dingen: het maken van een robot, een eigen website, een game, etc.


Voor welke leeftijd zijn de lessen geschikt?
We geven les aan kinderen van 7 tot 18, maar in principe kan het ook tot 99 jaar. Het werken met de programma’s passen we aan op de leeftijd van het kind. Een game van een 7-jarige is simpeler qua opzet, in vergelijking met die van een 16-jarige, maar het proces en de skills die erachter zitten, blijven hetzelfde.


Welke boodschap wil jij aan kinderen meegeven op het gebied van cultuureducatie?
De magie van de technologie proberen wij te ontrafelen en in praktijk te brengen, zodat je ermee aan de slag kunt. We proberen onze studenten op de stoel van de maker van morgen te zetten. Want de maker van morgen moet moderne technologieën kunnen toepassen maar ook snel een nieuwe technologie onder de knie krijgen.


Op welke manier heb jij te maken met Pit Cultuurwijzer?
Door het netwerk van Pit Cultuurwijzer zijn er voor ons nieuwe deuren opengegaan. Zo zijn we in contact gekomen met partijen die we daarvoor moeilijker of helemaal niet bereikten. Daarnaast hebben we ook een stuk erkenning gekregen van Pit Cultuurwijzer. Het is als startend bedrijf moeilijk om je kwaliteit en meerwaarde te bewijzen en het gaat al snel alleen over de prijs en niet over de inhoud. Maar mond-tot-mond reclame kan zo veel hierin betekenen.


Welke ervaring op het gebied van cultuur(educatie) heeft de meeste indruk op jou gemaakt?
Er zijn al diverse kids geweest die ik een aantal technieken heb aangeleerd, die vervolgens deze technieken zijn gaan gebruiken om het henzelf makkelijk te maken of juist om eigen werk te realiseren. Zo was er een jongetje van 7 jaar oud die Arabisch wilde leren spreken. Hij heeft met het programma Scratch het hele alfabet uitgetekend en daarna heeft hij per letter van geluidjes opgenomen. Door het programmeren van: klik op letter, speel geluid X af heeft hij vervolgens een tool gecreëerd waarmee hij het alfabet heeft geleerd.

Het koppelen van de verschillende technieken en het gebruiken van de programma’s heeft geleid tot een tool die hem heeft geholpen in het onderzoeken van zijn interesses, dat vind ik echt tof!