Logo Pit

Basisschool Schinveld i.s.m. Martenique en Simoon

Licht kort toe wat de aanleiding was om een Co-creatie aan te vragen? Waar liepen jullie tegenaan? Waar waren jullie specifiek naar op zoek?
We wilden op onze school meer aandacht besteden aan cultuureducatie, maar hadden nog geen visie. Samen met een intermediair van Pit Cultuurwijzer hebben we drie ambities opgesteld. Eén van de ambities is bijvoorbeeld dat onze leerlingen trots zijn op hun omgeving. Zij wonen in een dorp, maar weten nog niet veel over het cultureel erfgoed. Als school willen we dat zij dat gaan waarderen en trots zijn op Schinveld.

We hebben zelf in kaart gebracht welke dingen de moeite waard zijn, maar wisten niet hoe we dat om moesten zetten tot échte lessen. Wél wisten we dat het een combinatie moest worden van lessen in de klas en een bezoek aan een instelling. Martenique en Simoon, beide specialisten op het gebied van erfgoed en cultuureducatie, hebben ons hierin begeleid. Zij hebben de leerkrachten meegenomen in het maken van de lessen én ons héél veel inspiratie bezorgd.


Hoe verliep het ontwikkelproces? Welke stappen hebben jullie gezet (en met wie)?
Martenique en Simoon hebben ons in het hele proces geholpen. Eerst met de aanvraag. Dat vonden we als school wel spannend: om toe te lichten wat we nu precies voor ogen hebben aan de klankbordgroep. Gelukkig is het de tweede keer gelukt en konden we aan de slag.- Daarna hebben zij een teambijeenkomst bijgewoond en zijn de belangrijkste thema’s samen met de andere leerkrachten verder uitgewerkt. Dit heeft heel veel tijd gekost, meer dan we vooraf gedacht hadden, maar uiteindelijk hebben Martenique en Simoon heel veel ontwikkeld in korte tijd.


Wat zijn de resultaten van de co-creatie?

We hebben vier prachtige lessenreeksen liggen die we uit kunnen blijven voeren. De lessen passen precies bij de school en zijn nóg veel beter dan dat we ooit hadden kunnen denken. Je merkt écht dat de ontwikkelaars op een andere manier denken en dingen mogelijk gemaakt hebben, die we zelf nooit hadden bedacht.

Hun enthousiasme heeft leerkrachten aangestoken en ze hebben ons goed geholpen zodat wij dat in de toekomst zelf kunnen regelen. De ICC’ers hebben ervaren wat er allemaal bij komt kijken en zijn gegroeid in hun rol: ze nemen zelf contact op met uitvoerders, hebben de gemeente benaderd én de tentoonstelling geregeld. Dat heeft ertoe geleid dat er een wandeling was door het dorp waarbij alle werken tentoongesteld werden én dat er zelfs vanuit de krant aandacht voor was. Dit heeft heel veel werk gekost, maar was de kers op de taart.


Wat waren de reacties op de co-creatie?
Wat we vooraf niet gedacht hadden, was dat het enthousiasme bij het team zo groot zou zijn. We waren al een hecht team, maar dit heeft ons écht weer aangezet. We weten dat de lessen blijvend zijn.
Volgend schooljaar gaan we opnieuw aan de slag met vier andere thema’s. Dan hebben we een programma dat we iedere twee jaar kunnen herhalen en komen de leerlingen niet alleen in aanraking met erfgoed, maar ook met nieuwe kunstdisciplines zoals bijvoorbeeld fotografie. Waar we dan aandacht aan willen besteden is de interne communicatie. We gaan nog meer delen waar we mee bezig zijn in onze eigen klas.

Wat waren de reacties op de co-creatie?
Op school waren er diverse hoeken ingericht met attributen die aansloten bij de thema's. Op deze manier werden de projecten ook zichtbaar voor de ouders.
We kijken terug op een mooie samenwerking met Pit Cultuurwijzer, het team van leerkrachten en de betrokken culturele partners. Het was voor de leerlingen een leuk en leerzaam project om nooit te vergeten!