Logo Pit

Leerlijn lokaal erfgoed Schinveld (diverse thema's)

Wat inspireerde jullie om een co-creatie aan te vragen? Waar liepen jullie tegenaan en wat hoopten jullie te bereiken?
Op onze school wilden we cultuureducatie naar een hoger niveau tillen, maar misten we een duidelijke visie. Met de hulp van een intermediair van Pit Cultuurwijzer hebben we drie ambitieuze doelen geformuleerd. Eén daarvan is dat onze leerlingen trots worden op hun omgeving. Ze wonen in een prachtig dorp, maar kennen nog weinig van het rijke culturele erfgoed. Als school wilden we ervoor zorgen dat ze dit erfgoed leren waarderen en vol trots spreken over Schinveld.

We begonnen met het in kaart brengen van de waardevolle aspecten van ons dorp, maar zaten vast bij de vraag hoe we dit konden omzetten in betekenisvolle lessen. We wisten dat het een combinatie moest worden van klassikale lessen en bezoeken aan culturele instellingen. Martenique en Simoon, experts in erfgoed en cultuureducatie, zijn ons hierbij komen ondersteunen. Zij hebben onze leerkrachten begeleid in het creëren van de lessen en hebben ons geïnspireerd met hun creatieve ideeën.

Hoe verliep het ontwikkelproces? Welke stappen hebben jullie gezet en met wie?
Martenique en Simoon hebben ons door het hele proces heen geholpen. De eerste stap was de aanvraag, wat best spannend was; we moesten onze visie presenteren aan de klankbordgroep. Gelukkig lukte het bij de tweede poging en konden we van start. Vervolgens hebben zij een teambijeenkomst georganiseerd waarin de belangrijkste thema’s samen met de leerkrachten verder werden uitgewerkt. Hoewel dit proces meer tijd kostte dan we hadden verwacht, hebben Martenique en Simoon in korte tijd indrukwekkende resultaten geboekt.

Wat zijn de resultaten van de co-creatie?
Het resultaat is dat we nu vier prachtige lessenreeksen hebben die we keer op keer kunnen uitvoeren. Deze reeksen zijn gekoppeld aan thema’s als Pottenbakkers, Museum in school, en Vliegtuig WOII. De lessen passen perfect bij onze school en zijn zelfs beter dan we ooit hadden durven dromen. De ontwikkelaars hebben dingen mogelijk gemaakt die we zelf nooit hadden bedacht.

Het enthousiasme van Martenique en Simoon heeft onze leerkrachten aangestoken en hen in staat gesteld om in de toekomst zelf soortgelijke projecten te organiseren. Onze ICC’ers hebben geleerd wat er allemaal komt kijken bij het opzetten van een project, zijn gegroeid in hun rol en hebben zelf contact opgenomen met uitvoerders, de gemeente benaderd en een tentoonstelling geregeld. Dit resulteerde in een dorpswandeling waarbij alle werken werden tentoongesteld, zelfs de lokale krant besteedde hier aandacht aan. Hoewel het veel werk was, was dit het kroonjuweel op ons project.

Wat waren de reacties op de co-creatie?

Wat we vooraf niet hadden verwacht, was het enorme enthousiasme dat deze co-creatie teweeg zou brengen binnen ons team. We waren al een hecht team, maar dit project heeft ons nog dichter bij elkaar gebracht. We weten nu dat de lessen blijvend zijn en dat we op de goede weg zijn.

Op school hebben we verschillende hoeken ingericht met attributen die aansloten bij de thema’s. Dit zorgde ervoor dat de projecten ook zichtbaar waren voor de ouders. We kijken terug op een geweldige samenwerking met Pit Cultuurwijzer, het team van leerkrachten en de betrokken culturele partners. Het was voor de leerlingen een onvergetelijk en leerzaam project dat hun wereld heeft verrijkt.

Volgend schooljaar gaan we weer aan de slag, maar dan met vier nieuwe thema’s. Hiermee creëren we een programma dat we elke twee jaar kunnen herhalen. De leerlingen zullen niet alleen kennismaken met erfgoed, maar ook met nieuwe kunstdisciplines zoals fotografie. We willen daarbij ook meer aandacht besteden aan interne communicatie, zodat we nog beter kunnen delen wat er in de klas gebeurt.