Logo Pit
< Terug naar overzicht

10 maart 2025

Interview van de maand: Puck en Ron – Grotius College

Hoe zorg je ervoor dat cultuur écht een plek krijgt binnen de school? Puck Brouwers en Ron Daelemans van het Grotius College zetten zich met passie in om muziek en CKV een stevige basis te geven in het lesaanbod. Dankzij de ICC-training van Pit Cultuurwijzer kregen ze niet alleen inspiratie, maar ook concrete handvatten om hun visie te realiseren.

Korte introductie
Puck Brouwers, docent muziek, kunst algemeen en CKV, en Ron Daelemans, docent CKV, muziek en coach, geven les op het Grotius College. Hun school staat bekend om het culturele aanbod, maar de cultuurvakken kampten met een imagoprobleem. Daar wilden Puck en Ron iets aan doen. In januari vorig jaar startten ze daarom met de ICC-training voortgezet onderwijs van Pit Cultuurwijzer.

Puck: "Ron en ik begonnen hier ongeveer tegelijk, zo'n vijf jaar geleden. Al snel merkten we dat onze vakken, muziek en CKV, niet als belangrijk werden gezien. ‘Muziek kun je toch wel missen’, hoorden we vaak. Daar zijn we het natuurlijk niet mee eens. Om cultuur betekenis te geven, moet het volledig in het lesaanbod zijn geïntegreerd. Daar willen wij verandering in aanbrengen."

Op zoek naar een oplossing, kwam per toeval een mailtje voorbij. Ron: "Dat ging over het aanbod van Pit Cultuurwijzer, waaronder de ICC-training. Dat sprak ons direct aan. Zo is het balletje gaan rollen."

Van cijfers naar leerdoelen
Hun doel is duidelijk: cultuur moet meetellen en niet onderaan de prioriteitenlijst bungelen. Maar hoe bereik je dat? Daar bood de training handvatten voor. Puck: "We willen dat leerlingen plezier krijgen in onze vakken. Daarom zijn we gestopt met cijfers en werken we met leerdoelen. We halen het negatieve eruit en laten zien hoe leuk het is om samen muziek te maken en daar iets van te leren." Ron vult aan: "Bij Compass, de school waar ik ook werk, doen we dat al. Het werkt. Muziek is een middel, geen doel. Je kunt er geen cijfer op plakken."

Cultuur moet volgens hen niet beperkt blijven tot enkele vakken, maar als een rode draad door alle leerjaren lopen. Puck: "In de eerste en tweede klas is nu amper ruimte voor cultuur, terwijl dat juist vormende jaren zijn. We willen in elk leerjaar een gelijkwaardige plek voor cultuur." Aan het eind van de middelbare school moeten leerlingen zodanig geprikkeld zijn dat ze weten wie ze zijn en waar hun interesses liggen. "Cultuur doet precies dat. Wij willen ervoor zorgen dat leerlingen hier, van de brugklas tot het eindexamenjaar, constant met cultuur in aanraking komen. Want cultuur is meer dan een theatervoorstelling bezoeken."

Waardevolle inzichten en praktische stappen
De ICC-training gaf hen niet alleen inspiratie, maar ook concrete tools. Puck en Ron volgden acht bijeenkomsten met docenten van verschillende scholen. Ron: "Het sparren met anderen was enorm waardevol. Door ervaringen uit te wisselen kregen we ook eens een ander perspectief. We deelden succes- en faalverhalen, wat veel inzicht gaf." Dat regelmatig samenkomen om te sparren met de collega’s uit de buurt, is – nu de training is afgelopen – iets wat het duo het meeste mist. “Misschien moeten we zelf maar iets opzetten om dat weer terug te brengen”, bedenkt Ron.

Naast theorie kregen de docenten praktische handvatten. Ze schreven een cultuurplan, ontwikkelden een visie en leerden gesprekstechnieken om collega’s mee te krijgen. "We leerden vechten voor ons vak", lacht Puck. Door bewust tijd vrij te maken, kwam er ruimte om plannen te realiseren – iets waarvan elke docent weet dat dat schaars is. De begeleiding vanuit Pit Cultuurwijzer hielp daarbij. "We kregen regelmatig reminders en tips om verder te komen. Ze begrepen hoe druk we het hebben en gaven steeds een steuntje in de rug."

Stap voor stap vooruit
Nu de visie is opgesteld en de training is afgerond, staan Puck en Ron aan de start van de uitvoering. "Hoe enthousiast we ook zijn, we hebben geleerd niet te snel te willen. Daarom beginnen we bij de onderbouw en breiden we stap voor stap uit”, zegt Ron. "We nemen het MT mee in het proces en bouwen rustig verder. Het vraagt ook om een cultuurverandering in de hoofden van de mensen op school."

Hun ambitie is duidelijk: cultuur schoolbreed naar een hoger niveau tillen. "En dan niet in de traditionele, schoolse ervaring. Dat betekent niet alleen cultuur proeven in vakken als muziek of CKV, maar ook bij geschiedenis - door naar een museum te gaan- of bij Nederlands, in de vorm van een poëzieavond bij SCHUNCK. Door telkens nieuwe ervaringen op te snuiven, ontdekken leerlingen steeds beter wie ze zijn en wat ze willen", legt Puck uit. “Ze moeten zich vrij kunnen voelen om zich creatief te uiten.”

Voor haar heeft het project ook een persoonlijke betekenis. "Ik heb hier zelf op school gezeten. Tien jaar geleden was er volop aandacht voor de schoolband, het koor en musicals. Dat cultuurhart heeft geleden onder de coronajaren, maar we brengen het stukje bij beetje terug. Want cultuur is wie je bent."

< Terug naar overzicht