Logo Pit
< Terug naar overzicht

26 mei 2025

Interview van de Maand: Jop Vermeesch

Jop Vermeesch zag in het onderwijs een kans om zijn passie voor dans door te geven. Hij zette een scholingstraject op voor jonge dansers die zelf les willen geven. In dit interview vertelt hij over zijn motivatie, de samenwerking en de kracht van doorgeven.

Hij zag een gemis ontstaan na het sluiten van zijn eigen dansstudio in 2018. Sindsdien was er niemand die het stokje had overgenomen als het ging om danseducatie in het onderwijs. Met steun van Pit Cultuurwijzer zette Jop een deskundigheidsbevorderingstraject op waarin dansers niet alleen hun vakinhoudelijke kwaliteiten aanscherpten, maar ook leerden hoe je voor een klas staat, doelen formuleert en lesinhoud overdraagt.

In dit interview vertelt Jop over het hoe en waarom van zijn aanvraag, de samenwerking met Pit Cultuurwijzer en scholen, en wat het traject tot nu toe heeft opgeleverd.

Hoe ontstond het idee om dansers op te leiden tot lesgevers?
"Na het stoppen van mijn dansstudio bleef ik veel aanvragen krijgen voor dansworkshops op scholen. Tegelijk zag ik veel jong talent rondlopen, maar het was de vraag of zij klaar waren om les te geven. Vaak wilden scholen toch liever dat ik zelf kwam. We hadden een flinke afname, tussen de 500 en 700 workshops per jaar. Dat ving ik op samen met mijn team van in totaal vier, maar dat team werd ook steeds kleiner. Dus daar ontstond een probleem. Niet per se voor de kleine, eenmalige workshops, maar wel voor de trajecten van 4 tot 10 weken, die toewerken naar een eindpresentatie. Welke methodes zet je dan in en hoe bepaal je de leerdoelen?”

“Toen dacht ik: misschien moeten we dit eens structureel gaan oplossen. Er is zoveel potentieel, maar de vertaalslag naar het onderwijs ontbreekt. Daarom besloot ik dansers uit de regio te benaderen en te vragen: zou je openstaan voor projecten in het onderwijs, bijvoorbeeld via SCHUNCK of Pit Cultuurwijzer? Dat idee sloeg goed aan."

Je diende hiervoor vorig jaar een aanvraag in bij de klankbordgroep van Pit Cultuurwijzer. Hoe verliep dat proces?
"De aanvraag schrijven was heel overzichtelijk: het formulier is kort en je hoeft alleen maar in duidelijke taal je plan en doelen te beschrijven. Daarna werd ik uitgenodigd voor een gesprek met de klankbordgroep. Dat was wat intensiever – een lange tafel, acht mensen en veel kritische vragen. Maar het gesprek was goed. Ze herkenden het probleem: er is een tekort aan kwalitatief goede dansdocenten. Ze zetten me aan het denken en gaven waardevolle feedback. Dat bevestigde dat mijn aanvraag relevant was. Uiteindelijk werd het plan goedgekeurd, en konden we aan de slag.”

Wat leerden de dansers precies in het traject? Kun je iets vertellen over de inhoud en opbouw van de scholing?
"We zijn begonnen met een groep van acht dansers. Samen met onder andere Redouan Ait Chitt (Redo), een bekende danser met een beperking, organiseerden we sessies waarin we methodes bespraken, leerdoelen leerden formuleren en oefenden met lesgeven. Tijdens de eerste sessie in augustus bespraken we onze verschillende aanpakken. We gebruikten de danszaal als werkruimte, met whiteboards om methodes en leerdoelen uit te schrijven. Tijdens IBE kwamen er ook internationale gasten bij, en later organiseerden we sessies bij Backrooms over het ontwikkelen van een eigen lesmethode. Redo kwam tijdens de Nederlandse Dansdagen terug om met ons te sparren. Ook Jeroen van der Linden, van de breakdance-crew 'Breaksquad', gaf een inspirerende sessie. Zo leerden de dansers lesplannen maken en zelfstandig voor de klas te staan."

Hoe verliep de samenwerking met Pit Cultuurwijzer?
“Het was mijn eerste keer dat ik met hen samenwerkte. Ik sprak eerder met Eddy van SCHUNCK over het probleem waar ik tegenaan liep, en Patrick (van Pit, red.) kwam dit ter ore. Hij was meteen enthousiast en zag dat dit goed aansloot bij de doelstellingen van Pit Cultuurwijzer. De mensen daar checkten regelmatig in tijdens het traject en gaven af en toe feedback. Via SCHUNCK en Nieuwe Helden zijn de opgeleide dansers inmiddels op verschillende plekken actief. Het loopt goed, al merkte ik dat er wel behoefte was aan iemand die de planning en coördinatie kon doen. Dat kwam nog steeds vaak bij mij terecht, terwijl ik me juist wilde gaan richten op andere projecten. Dat was dus niet duurzaam. Gelukkig heb ik Ricardo (Teena Hernandez) kunnen aanhaken, een ervaren danser en docent, die nu optreedt als tussenpersoon en de boel bij elkaar houdt.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst? Wil je dit verder uitrollen of verdiepen?
“Het zou mooi zijn als dit project een soort voedingsbodem wordt waaruit nieuwe initiatieven ontstaan. De dansers die ik begeleid heb, kunnen nu zelf weer ideeën aandragen voor onderwijsprojecten. Dan kunnen zij ook een aanvraag indienen bij Pit, en wordt het echt iets dat gaat groeien vanuit het veld zelf. Ik blijf natuurlijk betrokken, maar hoop vooral dat anderen het stokje overnemen. En verder: laat dit vooral anderen inspireren. Mijn advies? App of mail Pit Cultuurwijzer gewoon even voor je iets indient. Dan heeft je idee sowieso al meer kans van slagen. Het is echt een meerwaarde voor de regio, dat je op zo’n laagdrempelige manier iets voor het onderwijs kan betekenen. Je krijgt goede begeleiding en je idee krijgt echt de ruimte. Deze mogelijkheid is er gewoon in Parkstad – maak er gebruik van."

Meer weten over wat er mogelijk is via Pit Cultuurwijzer? Neem contact op met een van de intermediairs.

< Terug naar overzicht